Від Землі до Сатурна. Життя «Кассіні» і його відкриття в фотографіях

Хмари над Сатурном. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

NASA повідомило про припинення 20-річної місії по дослідженню Сатурна. Зонд «Кассіні» (названий на честь італійського астронома Джованно Кассіні - ред.) Опустився в атмосферу планети і згорів. Останній сигнал апарату йшов 83 хвилини і досяг Землі о 14:55 за київським часом.

Місія «Кассіні-Гюйгенс» почалася в 1982 році, над нею працювала об'єднана робоча група Національної академії наук США і Європейського наукового фонду. У жовтні 1997 року апарат запустили з мису Канаверал. На орбіті Сатурна апарат провів майже 13 років, за цей час він передав на землю 635 гігабайт даних і 453 тисяч знімків.

Орбіти планети корабель досяг тільки в 2004 році, зробивши до цього маневри навколо Венери, Землі і Юпітера. Раніше планувалося, що місія завершиться в 2008 році, її вирішили продовжити до 2010 року. Остаточне рішення про завершення місії взяли в 2017 році через брак палива.

Одним з найголовніших досягнень місії вважають посадку спускається зонда "Гюйгенс" на Титан (найбільший супутник Сатурна - ред.) 14 січня 2005 року. Апарат вивчив атмосферу супутника.

Метанові хмари над Титаном. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

Зонд робив фотографії кілець Сатурна, які складаються з частинок льоду і пилу. До сих пір не відомо, коли вони утворилися і чому. Знімки «Кассіні» допомогли вченим відкрити нове кільце Сатурна - кільце Януса-Епіметея. Апарат вивчив раніше невідомі супутники планети - Полидевк, Паллена, Мефона, Анфа, Егеон і Дафніс.

Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute Знімок «Кассіні» показує хвильову структуру кілець Сатурна, він зроблений 4 червня 2017 року. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

Апарат вивчав і інший супутник Сатурна - Енцелад. По знімках «Кассіні» було видно, що на супутнику є 250-кілометрові шлейфи води, що б'ють з крижаних розломів на поверхні супутника. Вчені з'ясували, що під льодом знаходиться океан глибиною в 45 кілометрів. Товщина льоду може досягати від двох до двадцяти кілометрів.

Енцелад. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

У 2015 році «Кассіні» зробив найнебезпечніший маневр - пролетів крізь шлейфи Енцелада. Завдяки цьому, вчені з'ясували, що у викидах супутника є хімічні елементи, які можуть свідчити про утворення під поверхнею органічних речовин.

Шлейфи Енцелада. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

Остання місія зонда називалася Grand Finale, вона полягала в керованому падінні апарату в атмосферу планети. «Кассіні» за цей час 22 рази пролетів між поверхнею Сатурна і його кільцями (відстань становить приблизно 2 тисячі кілометрів).

Один з останніх знімків «Кассіні», зроблений 13 вересня 2017 року. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute Останній знімок апарату. Фото: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

«Це заключна глава дивовижною місії, але це також і початок. Відкриття "Кассіні" океанічних світів на Титані і Енцеладі змінило все, перевернувши наше уявлення про дивовижні місцях для пошуку потенційної життя за межами Землі », - сказав заступник адміністратора Наукового представництва NASA Томас Зурбухен.

Центр управління місією Cassini після отримання останнього сигналу від зонда. Скріншот з транслаціі NASA Jet Propulsion Laboratory