Непросте підкорення простий гори Бен-Невіс

Думка про те, щоб підкорити найвищу гору Великобританії, відвідувала нас давно, але все ніяк не представлялася така можливість - наш щільний графік пересування по країні не давав шансу виділити на це повний день. І ось нарешті, цей момент настав. Під час нашої третьої поїздки було прийнято рішення зайти на вершину гори у що б то не стало.

Ми вибрали день для сходження і почали готуватися. Частина екіпіровки у нас вже була завдяки попереднім поїздкам до Шотландії, Ісландії та Ірландії. Купівля спорядження - це досить витратний процес, тому ми купуємо все необхідне по частинах, в перебігу року в спеціалізованому екіпірувальному магазині. До вибору речей підійшли з особливою ретельністю: взяли з собою трекінгові палки, щоб полегшити спуск і підйом, термобілизна, рукавички, трекінгові черевики, термошкарпетки і шапку. В принципі, цього всього було достатньо для не дуже складного, як нам здавалося, трекінгу в гору. Отже, екіпірування є, день підйому на гору обраний ... Що може піти не так? «Та нічого!» - подумали ми і не роздумуючи поїхали.

Кілька слів варто сказати про саму горе. З шотландського назву Бен-Невіс (Ben Newis) перекладається як «Злісна гора». Її висота складає всього 1344 м, але маршрут до вершини дуже довгий - сходження і спуск займе 8-9 годин і 20 км шляху. Гора настільки непривітна, що 355 днів в вкрита густим туманом, і рідко кому вдається побачити тут сонячне світло і помилуватися прекрасними пейзажами навколо. Кількість опадів, що випадають тут, в 7 разів перевищує такі ж показники в Единбурзі та Лондоні. Вперше гору підкорили в далекому 1771 році і з тих пір сюди щорічно з усіх куточків світі стікаються туристи для того, щоб зайти на вершину. Не варто недооцінювати невелику висоту цієї гори, так як кліматичні умови тут залишають бажати кращого. Згідно синоптичних даними, 261 разів на рік тут трапляються сильні бурі, які і призводять до кількох смертей щорічно. В цілому, описати Бен Невіс я можу двома словами: суворий і підступний.

Сам початок стежки

Але давайте ж приступимо до найцікавішого, що нам приготував непривітний Бен. Перше, що у нас пішло не так, це промах з вибором місця для ночівлі перед сходженням. Ми неуважно дивилися карту і вибрали нічліг в 60 км від міста, з якого потрібно здійснювати сходження. Тобто, з ранку ми втратили 1 годину часу для того, щоб доїхати до точки старту. Початок стежки до Бен-Невіс знаходиться в місті Форт Вільям і біля нього знаходиться центр відвідувачів (visitors center), де можна докупити все необхідне для походу, подивитися велику топографічну карту місцевості, уточнити прогноз погоди на вершині гори, випити чаю і просто налаштуватися морально перед довгою дорогою вгору. Перше, що кинулося в очі, коли ми зайшли всередину, це те, що всі туристи підходять до інформаційної стійці і запитують про погоду. Природно, ми вчинили так само. Співробітник окинув мене здивованим поглядом і не поспішаючи повідомив про те, що сьогоднішні погодні умови не дадуть можливості зайти на вершину, тому що на верху нас чекають сильні зливи і пориви вітру до 60 миль в годину. Тут вже я почала дивуватися, тому як внизу погода була цілком собі стерпна - сонця не було, але не було і натяку на те, що він описував. Прикинувши, що 60 миль / год це прирівнюється до 90 км / год, я подумала про те, що чоловік явно щось переплутав, так як такі пориви вітру не можуть розгулятися на відносно невеликій висоті 1344 метри. Знизавши плечима і зробивши Селфі «на доріжку» ми рушили в дорогу.

Ось такі впевнені ми були перед початком стежки

Початок стежки виглядало вкрай простим і мені здавалося, що ми закінчимо сходження набагато швидше, ніж через 8-9 годин, заявлених у багатьох путівниках. Ми рухалися по досить нескладною стежці, яка пролягала вздовж гори, періодично зупиняючись для того, щоб сфотографувати гарні пейзажі.

Ось такі красиві пейзажі відкриваються на початку шляху Ось такі красиві пейзажі відкриваються на початку шляху   Тут можна бачити, яким зигзагом стежка врізається в схил гори Тут можна бачити, яким зигзагом стежка врізається в схил гори

Через 50 хвилин після нашого старту замрячив дрібний дощик. Він то починався, то переставав, в цілому залишаючи нам надію на поліпшення погоди. Після того, як ми перейшли дерев'яний місток, який всюди позначається як середина шляху, я взагалі підбадьоритися, адже не минуло й двох годин, а ми вже половину шляху пройшли. Моя радість дуже швидко пройшла, як тільки ми вийшли на голу місцевість, залишивши дерева позаду. Буквально відразу дощ посилився і стало зрозуміло, що погода не збирається мінятися на краще. Але ми і тут не стали сумувати, так як про суворий характер Бена ми знали заздалегідь, тому і добре підготувалися - обробили всі речі спеціальним водовідштовхувальним спреєм. Тут дорога наверх помітно погіршилася - додалося велика кількість валунів, для підйому на які потрібно було високо крокувати.

До слова сказати, на стежці крім нас було багато людей, що безумовно вселяло надію і підбадьорює, адже не одні ми не побоялися прогнозу погоди. На одного з обганяють нас чоловіків я звернула увагу через яскравого кольору його кросівок і повною відсутністю головного убору на виблискувала лисині. Мене дуже здивував його зовнішній вигляд. Було таке враження, що він йде на пробіжку по стадіону, а не на гірську вершину.

Дорога неухильно йде вгору

Шлях на вершину Бен-Невіс лежить через сусідню гору, і ось як раз перешийок між цими горами ми можемо назвати справжньою серединою шляху. Зліва від нас перебувало гірське озеро, яке на картинках в сонячну погоду виглядає дуже красиво. Але, ми бачили його крізь густу пелену дощу.

Ось такий буде вся стежка по Бен-Невіс до вершини

Прямо перед нами стояв Бен-Невіс, і всім своїм виглядом давав зрозуміти, що він не в захваті від нашої затії залізти на його вершину. Дорога наверх представляла собою довгий і вузький серпантин, який буквально порізав гору від краю до краю. Подивившись нагору, ми зрозуміли, що йти нам ще дуже довго, але ми нікуди не поспішали, тому неспішно і наполегливо йшли до своєї мети. Не встигли ми пройти і 200 метрів, я побачила того самого спускається чоловіка в кросівках, який привернув мою увагу раніше. Я не могла повірити своїм очам: невже він так швидко досяг вершини? Додаток в телефоні показувало, що до вершини ще мінімум 5 кілометрів, а це означало, ще години 2 в дорозі. Вирішивши не губитися в здогадах, я пригальмувала поспішає людини і поцікавилася, як він так швидко закінчив своє сходження. Чоловік дуже кваплячись відповів мені, що він не дійшов до вершини і повертає назад, тому що насувається буря, і треба звідси йти. Говорячи це, він махнув рукою кудись убік вершини і, не дочекавшись, поки я подивлюся, де це, втік вниз. Особисто у мене склалося таке враження, що він тікав від чогось страшного і лякає. Начебто, він знав щось більше нас. Усвідомлення цього змусило нас трошки напружитися, але відступати ми були не мають наміру. До того ж, той чоловік був явно не екіпірований належним чином, як ми. «Так у нього навіть трекінгових черевиків немає» - подумала я, і продовжила свій повільний шлях наверх. При цьому, краєм ока я помітила туман, який виповзав з-за гори і був настільки густим, що, здавалося, його можна помацати або зліпити з нього сніжок. Як ми зрозуміли пізніше, це був початок ...

Туман просто обволікав гору

У лічені хвилини туман заволік всю гору, дощ посилився, струменя води стікали з особи і заливалися в усі отвори на одязі. Але найгірше, як мені тоді здавалося, що могло трапитися - мої черевики промокли наскрізь. Під час ходьби з них виливалася вода, а що не припиняється дощ заливав назад нову порцію H2O. До всього цього піднявся жахливий вітер, який був настільки сильний, що, коли він дув в спину, через це пару раз я падала на коліна і не могла піднятися. У такі пориви ми зупинялися і пару хвилин чекали, переводили дух. Присісти було ніде, тому що навколо нас лежали тільки кам'яні брили і більше нічого. І ось тут мої сили стали мене залишати. Це сталося десь на 2/3 стежки по шляху нагору. Це те почуття, коли ти вибиваєшся з сил, щоб впоратися з вітром, струмені дощу шмагати по щоках тонкими голками, а вся твоя одяг вже наскрізь промок. А до вершини ще йти і йти. До цього моменту я вже не один раз згадала застереження чоловіки в візіторс центр і мої глузування над прогнозом поривів вітру в 60 миль / год. Звідси випливає Правило № 1 для сходження і трекінгу - не потрібно недооцінювати прогноз погоди перед виходом на гору. Подальші 3 км були шалено складні, так як, кожні 20 хвилин я боролася з бажанням розвернутися і йти вниз, тому як здавалося, що сил більше немає і не буде. У цій ситуації дуже важливо знайти в собі ресурс і моральні сили не здатися. Піднімаючись наверх ми наздогнали групу з трьох туристів, і зовнішній вигляд однієї з дівчат змусив мене здригнутися. Вона була одягнена в вовняне пальто, яке було настільки мокре, що з нього струмками лилася вода. До цього варто додати пару зайвих кілограм ваги, які вона несла на собі через те, що тканина намокла. Крім того, у неї був відсутній головний убір, і було видно, що вона дуже сильно замерзла, через повністю мокрою голови. Дивлячись на неї, я розуміла, що мені ще не так вже й погано. Тому Правило №2 - вибирати відповідний одяг для походу в гори. Дуже багато є історій про те, як люди, які не підготувавшись, йшли в гору і отримували гіпотермію або навіть обмороження.

Гірське безмовність

Отже, через деякий час ми все-таки вийшли на саму верхню частину гори, де для орієнтування стоять кам'яні піраміди, на відстані 50 метрів один від одного, і це був знак, що ми майже у мети. Видимість становила не більше 1.5 метрів вперед, так що від піраміди до піраміди ми рухалися майже навпомацки. До цього варто додати, що вітер на вершині досяг свого максимального рівня, і кожен крок давався з великими труднощами. Руки дуже сильно мерзли, незважаючи на те, що я була в рукавичках.

Видимість практично нульова

І ось, через 4 години сходження, ми дісталися до вершини. Але, всупереч очікуванням, я не зазнала ніякого морального задоволення від цього, так як була дуже змучена і замерзла, і все, що мені хотілося - це швидко спуститися вниз і зігрітися. При цьому я чудово розуміла, що попереду чекає дуже складний спуск, який буде нітрохи не легше підйому. Мало не забувши зробити Селфі на горі, ми так само повільно почали шлях вниз. І зі свого досвіду можу сказати, що спускатися завжди набагато складніше, ніж йти вгору. У нашому випадку потрібно було уважно вибирати каміння, на які ти будеш опускатися, тому що мокра поверхня стає неймовірно слизькою і легко можна оступитися. До моменту спуску одяг промок наскрізь, включаючи нижню білизну.

На вершині гори Бен-Невіс

Спускаючись вниз ми зустріли двох підлітків, які йшли назустріч нам наверх. Побачивши нас, вони помітно повеселішали і знаком попросили нас зупинитися і запитали, як довго ще йти до пабу. Почувши слово «паб», я спочатку подумала, що оглухла від звуків вітру, і вирішила перепитати, що вони мали на увазі. Почувши вдруге слово «паб», я не на жарт перелякалася, так як почала переживати, що мій слуховий апарат дуже сильно постраждав від сильного дощу, і, можливо, я вже починаю трохи туго чути на обидва вуха. Все тому, що пабом в радіусі найближчих 15 км на горі і не пахло. Та й хто б придумав ставити паб в такому місці, до якого хіба що на колінах треба повзти під ураганом і зливою. Втретє перепитавши, що саме вони мають на увазі, я навіть зняла капюшон і звільнила одне вухо, щоб правильно почути. І яке ж було моє здивування, почути в третій раз слово «паб». У цей момент, напевно, я була схожа на психічно хвору, тому як розреготалася так, що мені самій стало не по собі. Адже ці підлітки подолали кілометрів 12 в пошуках пабу на горі, де вітер ганяє зі швидкістю 90 км на годину, є ймовірність оступитися і зламати собі всі ноги, і взагалі навіть немає ні натяку на хоч якусь цивілізацію. Видно, вони не сильно повірили мені, тому що після моїх запевнень, що на вершині немає нічого схожого на паб, вони все одно рушили вгору. У цей момент я подумала про те, як же великим буде їх розчарування, коли вони все-таки дізнаються, що на горі, крім кам'яних пірамід нічого немає. Все-таки, наш похід був більш осмисленим в цьому плані - ми намокли і замерзли, але хоча б досягли своєї мети.

Подолавши більше ніж половину шляху назад стався переломний момент всієї нашої невеликої експедиції. Спускаючись з чергового каменя вниз, я дуже невдало поставила ногу і вся вага тіла якимось чином припав на великий палець правої ноги. У цей момент я відчула жахливу біль, і дуже голосно закричала. І ось тут мене охопила вся гіркота і розпач від ситуації, в яку ми потрапили. Я згадала всіх тих, хто говорив нам, що краще не ходити в таку погоду, того чоловіка в кросівках, який зійшов з дистанції заради того, щоб не відчувати ці муки. Крім цього, мені дуже сильно було шкода себе, і я розуміла, що з пальцем сталося щось непоправне, і що йти вниз ще мінімум години 2, а я і кроку не можу ступити. Всі ці емоції знайшли свій вихід в нестримному плачі, яким я зайшлася. Сівши на камінь під проливним дощем і ураганним вітром, я ридала і не чула, що діється поруч. Повністю заглибившись в своє горе, я не відразу почула, що зі мною розмовляють. Більш того, я була впевнена, що це Кирило намагається мені щось сказати, і не звертала на це увагу. Але яке ж було моє здивування, коли я почула англійську мову. Протерши свої очі, я на секунду призупинила свої ридання, щоб розглянути, хто відволікає мене від можливості виплеснути свої емоції. Виявляється, поруч зі мною на камені сидів чоловік і дуже багато говорив. Він говорив мені, щоб я не плакала, що він залишиться з нами, щоб допомогти мені спускатися, і зовсім скоро ми будемо у мети. Я була настільки здивована, що сльози припинилися самі по собі. Мені навіть стало ніяково плакати в присутності незнайомої людини, і я миттю взяла себе в руки і морально зібралася.

Це був чоловік років 45, його звали Роберт і приїхав він сюди з Уельсу на велосипеді! Він був художником і у нього є в рідному місті власна галерея. А в свою відпустку він приїхав до Шотландії і захотів зайти на Бен-Невіс. Але, побачивши, що коїться з погодою, він передумав йти вгору всупереч усьому, а вирішив повернути назад. І ось тут-то ми і зустрілися.

Далі ми вже спускалися все втрьох. Роберт ніс наші трекінгові палки, і раз у раз, подавав мені руку, коли потрібно було спускатися з особливо великих каменів. Весь шлях, що залишився я йшла, спираючись на руку Кирила, тому що йти самостійно не могла. Дощ і вітер не стихли ні на чуть-чуть. Спускатися з травмованим пальцем було жахливо боляче, і кожен крок віддавав болем у всю ногу, але я намагалася не розкисати. Весь час спуску Роберт розповідав нам про свою роботу, про особисте життя і розпитував нас про невідомої йому раніше країні Україні. Уже майже в самому низу дороги він побіжно згадав про пабі, який знаходиться на початку стежки. Я, по інерції, ще раз перепитала, чи правильно мені почути, що мова йде про той самий пабі. Виявилося, що зліва, ще до виходу на стежку варто паб. Мабуть його і шукали ті молоді хлопці, яких ми зустріли майже нагорі гори. Похихотіли про себе, я подумала, що вони, напевно, дуже здивувалися тому, наскільки близько знаходився цей паб, в порівнянні з тим відстанню, яке вони подолали. Між собою ми вирішили, що обов'язково треба зайти туди і випити віскі - відзначити такий складний день. На той час, коли ми спустилися вниз, нам було вже все одно, що під ногами знаходяться глибокі калюжі - ми вступали в них по щиколотки. Єдине наше велике везіння, це те, що температура повітря була близько 9 градусів, тобто, було не дуже холодно. Якби вона була 5 градусів або менше, то ми, мокрі, буквально замерзали б на ходу.

Коли ми нарешті дійшли до пабу і зняли одяг, то під нами миттєво стали утворюватися величезні калюжі, які тут же взялися прибирати працівники закладу. Так як Роберт жив неподалік в кемпінгу, то він буквально відразу сказав, що зараз піде до себе сушитися. А в знак нашого знайомства він замовив нам міцні напої і розпрощався. На жаль, я була настільки змучена походом, що зовсім забула сфотографуватися з ним на пам'ять. Але ця зустріч значно допомогла мені морально подолати відстань, що залишилася з травмою пальця.

Підйом ми начали в 9 ранку, и о 17.00 Вже сіділі в пабі. Природно, 8 годин під дощем не могли не позначітіся на нас. По-перше, наші паспорти, Які перебувалі в моїй сумці через плече, Повністю промокли. Одну візу Розма Повністю. На щастя, це булу Вже відкатана одноразова ірландська віза. Альо кож постраждала и діюча Британська віза. Тому, Правило №3 - всі цінні РЕЧІ и документи обов'язково Складанний в непромокальні ЗІП-пакети. По-друге, ми промокли наскрізь і дуже сильно застудилися. Відразу після спуску з гори у нас не було можливості переодягнутися в сухий одяг або прийняти гарячу ванну, тому як ми повинні були їхати в інше місто в 100 км від Форт Вільяма на ночівлю.

Що стосується мого пальця, то в перші 3 дні він опух і неймовірно хворів. Кожен крок давався мені з великими труднощами, а одягання взуття перетворювалося на катування. Через 3 дні пухлина пішла, але місце під нігтем і навколо сильно почорніло, що говорить про сильному ударі.

В цей же вечір я подивилася в інтернеті прогноз погоди на Бен-Невіс, і там була інформація про те, що в цю ж ніч на горі випав сніг і температура повітря впала до -1. Якби ми почали сходження на наступний день, то ми навряд чи дійшли до вершини.

Зараз, як і тоді на горі, я як і раніше не відчуваю дикої радості від того, що ми побували на вершині. Але я вдячна за те, що гора піднесла нам такі уроки і дала можливість по-іншому подивитися на процес сходження, де уважно варто ставитися до будь-якого, навіть самому маленькому нюансу.

Маленький гірський водоспад

Що може піти не так?
Я не могла повірити своїм очам: невже він так швидко досяг вершини?