Самий об'ємний вулкан на Землі ховається під поверхнею океану

У 2010 році стартувала дворічна дослідницька експедиція, в ході якої команда геофізиків вивчала дно Тихого океану. Вчені подорожували на кораблі Marcus G. Langseth . Устаткування посилало сейсмічні хвилі, "стріляючи" з підводних гармат, а потім датчики фіксували відбиті хвилі. Таким чином дослідники вивчали рельєф океанського дна.

Геофізики були вражені, коли зрозуміли, з чим мають справу: під поверхнею океану переховувався гігантський вулкан, ширина якого становить 650 кілометрів, а висота - 4 кілометри. Для порівняння, найбільший вулкан Сонячної системи - марсіанський Олімп - розкинувся вшир всього на 540 кілометрів.

Площа підводного гіганта перевищує площу всіх островів Великобританії і, тим більше, найбільшого за обсягом наземного вулкана - Мауна-Лоа . Правда, останній виграє в питанні висоти: дев'ять кілометрів проти чотирьох.

Величезний підводний вулкан отримав назву Таму (Tamu). Це акронім від Texas A & M University - місця роботи провідного автора дослідження Вільяма Сагер ( William Sager ).

Протягом останніх 140 мільйонів років масив Таму був сплячим і не вивергався. Але саме його існування допоможе геофізикам зрозуміти, скільки магми може міститися в земній корі і виходити на поверхню планети.

Вважається, що вулкан Таму є однією з трьох великих гір височини Шацького, розташованої в півтора тисячах кілометрів на схід від Японії на місці стику трьох тектонічних плит.

Геологи вважали, що Таму утворився внаслідок виверження кількох сусідніх вулканів і подальшого накопичення великої кількості лави - таким же чином, як сформувалися Гавайські острови і Ісландія.

Однак в ході експедиції, коли Сагер і його команда посилали сейсмічні хвилі до підводного вулкану, вони зрозуміли, що лава при виході з кратера залишає центральну частину масиву і розтікається по схилу. "З якого кута не кинь оком, лава, по всій видимості, виходить з самого центру цього вулкана", - говорить Сагер. Таким чином виходить що гігант один.

Колеги Сагер, які не брали участі в дослідженні, вважають, що поки рано стверджувати, ніби весь масив утворився завдяки магмі, що виходить з кратера єдиного вулкана. Необхідно провести більше аналізів, щоб точно визначити походження Таму і всієї височини Шацького.

Детальний опис підводного вулкана та результатів дослідження геофізиків викладені в статті , Опублікованій в журналі Nature Geoscience.

Також по темі:
Під льодами Гренландії знайшли гігантський каньйон
Під льодовиками Антарктиди виявлена ​​долина завбільшки з Гранд-Каньйон
Відкрито 20-метровий підйом Світового океану в історії Землі