Коли вибухне Йєллоустон?

1. Пора панікувати?
  2. Сценарії Апокаліпсису
  3. Чому пішли бізони?

Сейсмологи стурбовані ситуацією, яка складається навколо супервулкана Йєллоустон, що знаходиться в самому центрі США. У разі його виверження Північна Америка фактично перестане існувати, перетворившись на мляву пустелю, що нагадує поверхню Марса. І найстрашніше полягає в тому, що це нещастя може статися ... в будь-яку хвилину.

Пора панікувати?

А раптом все не так вже й страшно? Може, виверження, якщо воно коли-небудь станеться, і не виявиться таким руйнівним? На жаль, Йеллоустон вже демонстрував свою буйну вдачу.

Близько 640 тисяч років тому, під час останнього виверження супервулкану, його верхня частина впала в розпечену безодню, утворивши в землі отвір з плещуться в ньому розпеченій магмою розміром 55 на 72 кілометри! Назовні вихлюпнулося неймовірну кількість лави, попелу, каменів. Якщо подібний інцидент станеться сьогодні, то складно собі уявити, чим він обернеться для всієї Північної Америки.

Починаючи з 1980-х років кількість підземних поштовхів в районі Йєллоустон рік від року тільки збільшується. А активність вулкана в 2007 році виявилася настільки висока, що зажадала скликання спеціального Наукової ради США, в якому взяли участь провідні сейсмологи, геофізики, а також міністр оборони Сполучених Штатів і глави ЦРУ, АНБ, ФБР.

Спільними зусиллями вони розробили узгоджену позицію, чіткий план, який раз і назавжди визначив, що робити, коли Єллоустонський порохова бочка все-таки рвоне. Тоді, на щастя, все обійшлося. Але ось обійдеться чи в майбутньому - невідомо.

З тих пір геологічна служба США регулярно публікує звіти про спостереження за кальдеро Йеллоустонского супервулкана. Останній з них - від 1 липня 2016 року - не виявив ознак швидкого виверження. Але до офіційних доповідей багато дослідників ставляться скептично.

Адже тільки в червні 2016 року в Йеллоустонськом національному парку відбулося 70 землетрусів, що всього на два землетруси менше, ніж в травні того ж року. Про що це говорить? Тільки про одне: супервулкан постійно трясе. І кожен з поштовхів загрожує катастрофічним виверженням, здатним знищити США.

Кілька років тому значна частина національного парку, на території якого знаходиться супервулкан, була закрита для відвідувань туристами. Про вибух тоді не йшлося, принаймні офіційно, але фахівці не приховували: ситуація тривожна. Вчених насторожило як різке збільшення землетрусів в районі Йєллоустон, так і той факт, що підземні пустоти вулкана швидко заповнюються магмою.

пекло Котлера

Найпарадоксальніше, що про Йєллоустоні людство дізналося порівняно недавно. У 1807 році під час експедиції, що досліджувала північний захід США, Джон Колтер вперше побачив район Йєллоустон і докладно описав численні гейзери і б'ють із землі джерела з гарячою водою. Але громадськість не повірила словами вченого, саркастично назвавши його доповідь «Пеклом Колтер».

Назва виявилося символічним. Другою людиною, який виявив аномалії Йєллоустон, в 1850 році став мисливець Джим Бріджер. Однак його опис незвичайних гарячих фонтанів також визнали фантастикою. Лише після офіційної доповіді, зробленого натуралістом Фердинандом Гайденом, підкріпивши свої слова фотографіями, конгрес США в 1872 році повірив в реальність вулкана.

Йєллоустон став першим національним парком США-одним з найулюбленіших місць відпочинку жителів країни і іноземних туристів. Правда, відвідувачам парку не повідомляють про те, що в будь-який момент вулкан, розташований у них під ногами, може злетіти на повітря.

Втім, якщо не перейматися думками про майбутнє, то побувати в Йєллоустоні, звичайно ж, варто: він на диво красивий. На його території знаходяться чудове гірське озеро, майже три сотні водоспадів, один з яких за розмірами перевищує Ніагарський. Ну а про гарячі джерела і екзотичні гейзери і говорити не доводиться: подивитися на них з'їжджається вся Америка.

Сценарії Апокаліпсису

Середній відрізок часу між вибухами супервулканів, розрахований теоретично, теж не додає оптимізму. Він становить в середньому 600 тисяч років. Останній раз Йєллоустон вивергався приблизно 640 тисяч років тому. Отже, новий вибух можна очікувати в будь-який момент.

Сила вибуху цього вулкана буде дорівнювати одночасного підриву кількох десятків сучасних ядерних бомб. У разі катастрофи, вважають вулканологи, земна кора підніметься на кілька метрів, грунт нагріється до 60 градусів Цельсія, а в атмосфері над Америкою істотно збільшиться вміст гелію і сірководню.

Практично миттєво буде знищено все живе на території в 1 000 квадратних кілометрів.

Потоки лави, що мчать зі швидкістю в кілька сотень кілометрів на годину, випалять гігантські території, а вулканічний попіл підніметься на висоту до 50 кілометрів, викликавши ефект ядерної зими. У «зоні смерті» виявиться вся територія США до Міссісіпі.

Буде непереливки і решти частини країни: її накриє товстий шар вулканічного попелу. Ядерна, а точніше, вулканічна зима над територією Північної Америки триватиме від одного року до чотирьох років. Зрозуміло, клімат катастрофічно зміниться на всій планеті. При цьому найбезпечнішим місцем на Землі стане центр Євразії і Сибір, тобто територія Росії.

ВУЛКАН З ПРИСТАВКОЮ «СУПЕР»

Досить часто можна почути, що Йєллоустон - супервулкан. Людина, далекий від вулканології, ймовірно, подумає, що приставка «супер» в даному випадку просто описує вулкан більший, ніж його побратими. Це не так. «Супервулкан» - поняття цілком наукове.

Воно позначає вулкан, у якого конусоподібна вершина і жерло, звідки викидається лава, знаходяться під землею. Причому в межах одного супервулкана, як правило, знаходиться кілька подібних «титанів», невидимих ​​на поверхні. І найстрашніше в них те, що вони не лізуть, а вибухають.

Чому пішли бізони?

Коли ж все-таки станеться вибух Йєллоустон? Точної відповіді на це питання не може дати ніхто. Одні вчені чекають виверження з дня на день, інші відносять його в часі на століття і навіть тисячоліття.

У 2006 році вулканологи Ілля Біндеман і Джон Валею в журналі «Земля і планетарна наука» прогнозували виверження супервулкану на 2016 рік. Однак трагедії, як відомо, не сталося. Проте заспокоюватися рано.

Проте заспокоюватися рано

З весни 2014 року, коли вчені відзначили істотне посилення сейсмічної активності і викидів гейзерів, національний парк почали залишати тварини. Першими пішли бізони, за ними послідували олені. Це вірна ознака наближення катастрофи: тварини, на відміну від людей, безпомилково передчувають природні катаклізми.

ОПЕРАЦІЯ «ЕВАКУАЦІЯ»

Шанувальники теорії змови стверджують, що США нібито пропонували ряду країн платити по 10 мільярдів доларів протягом 10 років за можливість тимчасово переселитися на їх територію в разі вибуху Йєллоустон.

Нібито солідний куш був обіцяний Бразилії, Аргентині та Австралії. А ось взяли вони гроші чи ні - велике питання. У будь-якому випадку, якби угода відбулася, то в США б уже повним ходом йшла евакуація.

Вулканологи впевнені, що в разі вибуху Йеллоустонского вулкана з поверхні планети зникне цілий континент.

Університет Юти, що відповідає за експлуатацію сейсмостанцій в національному парку Йеллоустон, зазначає триваючу деформацію грунту: щороку вона піднімається на 5 сантиметрів.