Маршрут для тих, хто їде на південь, але не любить пляжний відпочинок

Взагалі-то, цього літа я хотів на Соловки. Але сім'я взмолілалсь: не хочемо Білого моря, Чорного б. Довелося поступитися ... Взагалі-то, цього літа я хотів на Соловки

Ну так і зародився план другого мого автомобільної подорожі на російський південь на машині. За п'ять років, що минули з першого, наше бачення подібних заходів сильно змінилося. Тоді ми їхали дві доби до точки, де провели три тижні, і так само дві доби поверталися додому, в Підмосков'ї. Тепер дорога туди і назад зайняла по три дні, а на море ми провели п'ять ночей. Чому так?

По-перше, досвід показав, що для мене комфортно проводити за кермом не більше шести-семи годин, а це, в залежності від доріг, від 500 до 700 кілометрів. Хороший сон - один з чинників успіху автоподорожі. А при сучасному розвитку готельної справи в Росії забезпечити себе їм зовсім нескладно. Пам'ятаю, як років десять тому майже кожен тревел-блогер, повідомляючи, в яких жахливих умовах йому довелося ночувати в готелі провінційного містечка, запитував: доки? Чи не все ідеально і зараз. Але як якість доріг (самому дивно це писати), так якість і кількість місць ночівлі говорять про те, що сьогодні по Росії можна і потрібно їздити на машині.

По-друге, нецікаво сидіти весь час за кермом, а хочеться заїжджати в міста, знайомитися з природними та історичними пам'ятками. Можливо, це когось здивує, але дорога від Москви до Чорного моря вельми на них багата.

По-третє, з'ясувалося, що ніхто в моїй родині не любить море настільки, щоб проводити там більше тижня. Особисто мені і чотирьох днів цілком достатньо.

Як створювався цей маршрут? Насамперед я вивчив пляжі чорноморського узбережжя і вибрав два місця -, де обіцяли найчистіше море, і, яка привернула мене малолюдністю і пісковими пляжами. Забігаючи вперед, скажу, що всі очікування виправдалися найщасливішим чином.

Залишалося вирішити, якою буде дорога від будинку до Джанхота і від Веселівка до будинку. За цією розвагою ми провели кілька тижнів і до початку літа все вже було ясно. Чесно кажучи, місця по дорозі на південь - в Тульській, Липецької і Воронезької областях - справили на мене найбільше враження як на етапі підготовки, так і наживо. вони гідні окремої розповіді , А тут я сконцентруюся на наших південних регіонах, які теж доставили нам чимало задоволення.

Так, перед описом маршруту трохи статистики. Подорож на чотирьох на 12 днів обійшлося приблизно в 95 тисяч рублів. З них на нічліги було витрачено 39, близько 12 на бензин, інше - їжа, розваги, зв'язок і платні дороги. Ми подолали близько 3500 кілометрів, побувавши в п'яти містах, на двох курортах, і в трьох заповідниках.

Почну свою розповідь з того моменту, як в середині дня 29 червня ми перетнули кордон Ростовської області. Однією з разючих рис траси М4, в інших відносинах досить приємною, є велика кількість фур на лівій смузі при вільній правій. Самое логічне пояснення - права розбита цими самими фурами, але від цього не легше. Раз заїхавши в ліву смугу, фура продовжує їхати по ній зі швидкістю 90 км / год, що дуже дратує.

Пейзаж за вікном радує ланами, але в загальному і цілому досить одноманітний - аж до Краснодара. Цю частину дороги ми виконали на максимальній швидкості. Самим разючим відмінністю від поїздки п'ять років тому став побудований об'їзд селища Тарасівський. На жаль, це не останнє «вузьке горло» на трасі. А найбільші пробки створюють пункти оплати проїзду, причому, як це не парадоксально, транспондер не означає, що їх вдасться подолати швидше.

Але ось ми наближаємося до Новочеркаська. Я давно хотів відвідати це місто - колишню столицю донського козацтва і нинішню столицю вітчизняного електровозобудування. В'їжджають в місто з півночі зустрічає тріумфальна арка, побудована в 1817 році за наказом отамана Платова в честь перемоги над Наполеоном. Власне, отаман і заснував місто дванадцятьма роками раніше (і переніс в нього столицю Області Війська Донського з Черкаської - нинішньої станиці Старочеркасской).

Оскільки перебувала на околиці, ми проїхали через все місто і з подивом виявили ще одну тріумфальну арку на виїзді з нього із заходу. Вважається, що арки були зведені до візиту Олександра I: оскільки було невідомо, звідки саме приїде імператор, побудували на всякий випадок дві.

Готель в Новочеркаську я бронював через Booking.com, який давно став для мене сервісом за замовчуванням. Шкода, не знав тоді, що можна скористатися спеціальної кешбек-посиланням від Турістера, але тепер активно нею користуюся. Наша здалася мені самій цивільної з тих, що були в місті за прийнятними цінами. В общем-то, так воно і виявилося, але спочатку було моторошно. Готель мало того, що знаходиться на території автобази, так ще зовсім поруч - сумнозвісна Новочеркаська в'язниця (добре, що дізнався про це пізніше). Але номер люкс виявився цілком пристойним і з вікна відкривався непоганий вигляд на місто.

У центр Новочеркаська ми вирушили з ранку. Перш за все, поїхали до Вознесенському собору, який будувався більше ста років і був закінчений в 1905 році, ставши третім за розміром в Російській імперії після храму Христа Спасителя і Ісаакіївського собору. А по стилістиці він нагадує, також побудований на початку ХХ століття.

З великим задоволенням оглянули собор зсередини. Сподобалося, що нікого не збентежили мої шорти (на вулиці було десь +33).

A post shared by Anton Bespalov (@exomni) on Jun 30 2017 at 7:13 am PDT

Однією з цілей поїздки в Новочеркаськ був місцевий трамвай. Трамвайна система у місті існує з 1954 року. Основу парку складають КТМ-5 випуску середини 1980-х, а шляху настільки викривлені, що дивно, як вони по ним їздять. Фотографувати трамвай ми прийшли на вулицю Орджонікідзе, де знаходиться один з небагатьох в Росії поворотних трикутників. Доїхавши до тупика, трамвай заднім ходом заїжджає на перпендикулярну вулицю і вже з неї їде в зворотному напрямку. На жаль, не вдалося зняти цей процес на відео, так як телефон завис від спеки. Але фотографію зробити зумів.

A post shared by Anton Bespalov (@exomni) on Jun 30 2017 at 3:14 am PDT

І ще з цієї точки відкривається прекрасний вид на монументальну будівлю Південно-Російського державного політехнічного університету. Хотілося б прокотитися до нього на трамваї, але, на жаль, вже не було часу. Забігаючи вперед, скажу, що нестача часу була, мабуть, єдиним недоліком нашого путешствія. Але ж стільки всього хотілося побачити!

У той же день ми вирушили до моря. Через Аксай дісталися до траси М4, переїхали Дон і взяли курс на Краснодар. Заїхали в тамтешній торговий центр Oz Mall - до речі, один з найкрасивіших, що мені довелося бачити. Там перекусили (дорожче, ніж в аналогічному місці в Москві), а я зайшов в «Декатлон» за сандалями і кепкою, про відсутність яких згадав по дорозі.

На ділянці між Краснодаром і Гарячим Ключем несподівано з'явилися зелені покажчики населених пунктів, але автострадному щастя тривало недовго. Далі - в основному по одній смузі в кожну сторону. Дорога від повороту на Джубгу до Геленджика мальовнича, але вузька і місцями на ремонті. А під'їзд до Джанхоте з пицундской соснами вздовж узбіч урочистий і обіцяє пригоди. Ось вона, ця дорога, в режимі таймлапса:

Джанхот виявився крихітним селищем з дуже невеликим офіційним пляжем. Будинки на береговій лінії можна порахувати на пальцях. В одному з них ми й оселилися на три ночі, віддавши за кожну по 6500 рублів за чотирьох. Це були найдорожчі нічліги за час подорожі (середня ціна становила 2500-2700).

Що ж ми отримали за ці гроші? Середніх розмірів кімнату на третьому поверсі з величезним балконом і прекрасним видом на море. З'ясувалося, що людині, яка не є фанатом пляжного відпочинку, все ж приємно прокинутися на балконі і побачити море, плещуться буквально в двох кроках. На фото зображений цей самий момент пробудження.

Житло можна зняти набагато дешевше - хоч за 500 рублів / ніч, але умови будуть вкрай спартанськими і до пляжу доведеться топати сильно довше.

Помешкання для туристів як в Джанхоте, так і в Веселівці, бронювали через azur.ru. Я заради інтересу спробував пошукати варіанти на букінг і навіть забронював номер в Джанхоте, але звідти написали, що для «гарантованого бронювання» необхідно перерахувати гроші на таку-то карту. Мені це зовсім не сподобалося, тому що одна з переваг букінг полягає в прозорості: або вказаний термін безкоштовної скасування, або чітко обумовлено, що гроші не повертаються. А ось це «безкоштовна скасування до такого-то липня» на сайті, але «для гарантованого бронювання просимо оплатити» якось мені зовсім не до душі.

Взагалі, попередня оплата однієї-двох ночей - нормальне явище для чорноморських курортів. Власники приморських гостьових будинків не зацікавлені в «швидких» гостях - і їх можна зрозуміти. Але навіщо вони реєструються на букінг, якщо не збираються грати за його правилами, - не дуже зрозуміло.

Вода в Джанхоте дійсно виявилася дивовижно чистою, а пейзажі досить мальовничими. Тільки ось підйом на одну з гір був закритий (мабуть, приватизований власниками місцевого готелю), а забравшись на іншу, щоб зацінити вид, ми опинилися на «приватній території» і зрозуміли, що нам там не раді.

На наступний день ми поїхали на Плесецьк водоспади, шлях до яких починається від Михайлівського перевалу. За 2000 (туди-назад) взяли уазик, який провіз нас до початку стежки, - і нітрохи не пошкодували про це. Виглядало це як-то так:

Це була наша перша прогулянка по руслу гірської річки і шлях виявився важким як для дітей, так і для дорослих. Для першого разу достатньо було б відвідати перші три водоспаду, але ми пішли далі і по-звірячому втомилися, а повернення назад за альтернативним маршрутом було дуже важким і місцями небезпечним. Траса позначена, але досить кустарно - червоними смугами на деревах і каменях, на найкрутіших схилах є драбинки, але їх стан вселяє тривогу. При цьому дорога дуже красива, а в водоспадах можна скупатися.

На наступний день ми вирушили з Джанхота в Веселівка, заїхавши спочатку в Прасковееку, відому своєю скелею «Парус». Прасковеека має вигляд більш дикий, ніж Джанхот, але берегова лінія набагато довше. Вода була не менше чистою і приємною, а ось до «Вітрила» йти по берегу досить довго і ми, знемагаючи від спеки, розгорнулися на півдорозі.

Дорога до Веселівка дуже мальовнича, особливо гарні види на Цемеської бухти з Кабардинки і гори в околицях Новоросійська. Заїхали в кафе «в Цемдоліне, яке приємно здивувало якістю їжі, просторим прохолодним залом і зручною парковкою.

На під'їзді до Веселівці відкривався один з найкрасивіших пейзажів за всю нашу поїздку: з пагорба видно лиман, коса і море, а на високому березі лиману - білосніжний військовий меморіал. Бази відпочинку знаходяться на березі моря, в декількох кілометрах від самого селища, а сам берег виглядає досить диким: відчувається, що це ще не зовсім обжите місце для відпочинку.

База «порадувала облаштованій територією, нормальної паркової - і засмутила відсутністю електрики (і, відповідно, гарячої води і WiFi) в перший вечір. Електрика незабаром дали і нас запевнили, що таке буває вкрай рідко.

Пляж в Веселівці хороший для дітей: пісок, дрібне і тепле море. Правда, засмутила твань. Спробували сходити на косу, але налякані есемескою від МНС про насування смерчі, повернулися назад. В очікуванні смерчу спробував зняти таймлапс з використанням підручних засобів - тобто, власне, руки. Вийшло якось так.

А коса, на жаль, досить сильно засмічена.

На наступний день з'їздили подивитися, як будується міст в Крим, і залишилися вражені побаченим. Краща точка для огляду - від.

Варто відвідати і Тамань з музеєм Лермонтова. Але там би були п'ять років тому і на цей раз хотіли відвідати античне городище Гермонасса - а воно виявилося закритим.

Є на Таманському півострові і інші визначні пам'ятки - долина лотосів, грязьові вулкани, виноробні, нарешті. Ще б кілька днів - і все це було б нашим ...

На наступний ранок ми висунулися на Ростов-на-Дону. По дорозі вирішили заїхати в старовинне місто Азов, розуміючи, що такий шанс випаде ще нескоро. Місто увійшло в історію своєю фортецею, яку в XV столітті побудували турки, а з середини XVII до середини XVIII століття брали і залишали російські, намагаючись пробитися до Чорного моря. Завдяки цим спробам з'явився на світло російський флот, а Азов в 1708 році став центром однієї з перших восьми губерній. Величезна Азовська губернія простягалася від гирла Дону до рязанських лісів, але вже в 1711 році місто повернули туркам, а її центр перемістився спочатку в Тамбов, а потім - до Воронежа.

Азов, як і передбачалося, виявився містом красивим і затишним. Ми побували на Петровській площі і в її околицях, майже спустилися до Дону і з'їздили до Азовської фортеці.

Ось вид на Дон від валів Азовської фортеці. На горизонті - Ростов-на-Дону.

А ось вид з головного міського променаду.

У центрі міста безліч кафе та інших закладів, в яких так і хочеться посидіти.

Погулявши по Азову, ми попрямували в Ростов-на-Дону. Від денної спеки не залишилося і сліду, ми відкрили вікна і дихали свіжим повітрям, який з наближенням до Дону все більше віддавав болотом. І не просто болотом, а Меотійським! Якось я навіть пропустив той момент, коли відключився спочатку навігатор, а потім і телефон (ось тобі і правило дублювання систем життєзабезпечення), і взяв не на центр міста, а на Таганрог. Довелося проїхати майже весь Ростов-на-Дону з заходу на схід.

До того ми були в Ростові п'ять років тому. Того вечора я пройшовся по центру і зрозумів, що наступного дня слід присвятити більш грунтовної прогулянці по місту, який, готуючись приймати чемпіонат світу з футболу, сильно змінився. А це означало, що станицю Старочеркасская ми знову не відвідаємо, ну що ж, наступного разу.

У центрі Ростова відбувається масове благоустрій - яке, гадаю, ростовчан доводить до сказу не менше, аніж москвичів. Упорядковані вулиці викладені плиткою, прикрашені ліхтариками, на них стоять бургерной і (підозрюю) барбершопи. Упорядковувати все в гуркоті і пилу. Але це вдень - а вночі все тихо і спокійно. Якось так.

Під час вечірньої прогулянки зазначив, що в центрі стало менше машин (так само як і паркувальних місць). Днем виявилося, що машин багато і припарковані вони на вузьких вулицях так само хаотично, як п'ять років тому. Парковка, до речі, на більшості центральних вулиць платна.

Пройшовся по Великій Садовій, головній вулиці міста. Сфотографував саме, мабуть, найвідоміша будівля Ростова - зараз тут розміщується міська адміністрація.

Був вражений будівлею держбанку.

ми оселилися в досить дивному будинку на вулиці Максима Горького - новому, але немов побудованому спеціально для здачі в оренду. З вікна просторої двокімнатної квартири відкривався вид на дуже пристойні новобудови, дзвеніли трамваї. До речі, ще одна приємна риса подорожей по Росії - легкість розрахунків (тьху-тьху-тьху, як то кажуть!). З господинею ми так і не зустрілися, а гроші за квартиру перерахували через Ощадбанк Онлайн.

Вранці ми прокотилися на тверском трамваї CityStar до Соборної площі. Ось на відео нижче ми тільки що туди приїхали і йдемо в напрямку базару:

У цьому місці читач може поцікавитися, чому йому вже вдруге розповідають про трамваї. Все дуже просто: це мій улюблений вид міського транспорту і, куди б я не потрапив, прагну трамвай хоча б сфотографувати, якщо не прокотитися. Але це ще не все: я створюю аудіогіди для трамвайних ексурсія по Москві. Як це? А ось, побачите :)

Потім прогулялися по вуличках центру. Сходили до будинку на вулиці Соціалістичній, в якому в середині минулого століття жили мої предки. Нічого примітного в ньому немає, тому ось найбільш привабливі міські пейзажі:

До речі, здивувалися великій кількості магазинів тканин і всього для шиття. Вони буквально на кожному кроці.

А ось цей будинок повинен служити німим докором місцевій владі. Підозрюю, що влада у відповідь: сто років жили без капітального ремонту - і ще стільки ж проживете!

Спустилися до Дону. Виявилося, що в Старочеркасская можна сплавати на теплоході і, мені здається, це оптимальний варіант. А на набережній є де посидіти.

Звичайно ж, в декількох абзацах не розповісти про таке місто, як Ростов-на-Дону, місті-мільйоннику, столиці Півдня Росії. І не обійти його за кілька годин (ось, наприклад, репортаж , В якому показано, скільки всього там можна побачити, маючи в своєму розпорядженні хоча б двома днями). Сподіваюся ще повернутися сюди.

Ну, а потім було дводенне повернення додому з відвідуванням красот Воронезької області, але це сюжет для іншої розповіді.

Підведу підсумки. Експеримент - неспішна поїздка до моря з численними заїздами по шляху - повністю вдався. Було б тільки б часу побільше ... Ну і коротко по базовим моментам подорожі.

1. Дороги. Якість асфальту - від дуже хорошого до прийнятною як на магістральних трасах, так и на другорядніх дорогах. На М4, особливо в сезон, можуть бути гігантські пробки в «вузьких горлечка» і пунктах оплати проїзду. Транспондер допомагає економити гроші (після того, як відіб'єш суму, за нього сплачену), але не завжди - час.
  2. Бензин. Мені подобається Shell, але в Ростовській області і Краснодарському краї він «не справжній». АЗС працюють по франшизі, жовті картки не діють, бензин від «Башнефть». Я користувався Лукойлом - не фанат цієї мережі, але є її бонусна карта.
  3. Парковки. У гостьових будинках вони, як правило, організовані за принципом: «агов, давай, заїжджай сюди, ще чуть-чуть, а ось, ти сюди, так-так, сюди, завтра виїдеш, а він проїде». В цьому відношенні база «Берег мрії» в Веселівці, широко розкинулася на узбережжі, - приємний виняток.
  4. Їжа. Трохи дивно, що на півдні стандартний набір - борщ і шашлики, хотілося б чогось більш, скажімо так, середземноморського, але, мабуть, ще не настав для цього час. Середній чек за чотирьох - 1000 рублів.
  5. Розливний алкоголь. От не треба цього купувати. Пиво-то просто розбавлене, а ось «вино» ... Місцеве бутильована пиво - окей. За підсумками дегустації можу сказати, що краще - Майкопське (сорт «Чесне», що ніби натякає) і ставропольське. Вино краще привезти з собою.
  6. Сервіс. Не дуже розумію, як про це писати. Електрика, гаряча вода і швидкий інтернет були у всіх місцях, де ми зупинялися. Ну да, і ліжку чисті. А що ще потрібно?

Буду радий відповісти на всі питання в коментарях. Хороших подорожей!

Чому так?
Як створювався цей маршрут?
Що ж ми отримали за ці гроші?