Ельбрус: наш маленький подвиг до 70-річчя Великої Перемоги

Ельбрус ... Навіщо туди дертися, особливо в таку негоду - при силі вітру від 20 до 45 метрів в секунду і температурі від -20 до -35, «адже Ельбрус з літака видно здорово ...», як співав Володимир Висоцький. Але, між тим, кореспондент «Цікавого світу» Олена Шуваева-Петросян, взявши прапори редакцій, в яких вона працює, і вірменського Комітету ветеранів Великої вітчизняної війни вирушила на цю гору, щоб 9 травня - до 70-річчя Перемоги - розгорнути їх висоті.

«Підніматися ми вирішили з Півночі з табору Джил-Су, з висоти 2250 метрів, - пише Олена. - Цей маршрут, на відміну від Південного схилу, де прокладена канатка до висоти 3700 метрів, а самі грошові туристи можуть на ратраках (1000 доларів за 20 осіб) піднятися навіть до висоти 5100, не користується популярністю серед туристів з-за своєї складності, але туди йдуть найсильніші і найвідчайдушніші альпіністи. Це шлях первовосходітелей на Ельбрус. А сталося це в 1829 році ».

В аеропорту Мінеральних вод - яке щастя, що квиток з Єревана в Мінеральні води подешевшав, і тепер туди-назад можна з'їздити за 45 тисяч драмів, - мене зустрічає альпініст Олександр Гребенюк.

Він - доцент П'ятигорського лінгвістичного університету і долучає студентів до гір. Ми ніколи не бачилися в реальності, але стежили за гірськими пересуваннями один одного в соціальних мережах. До слова, Олександр зі своєю командою в минулому році пройшов шлях першого військового топографа-альпініста Андрія Васильовича Пастухова - Казбек-Ельбрус-Арагац-Арарат. Альпіністи не дадуть збрехати: на Західній вершині Арагац і Малому Арараті лежать камені з ім'ям Пастухова. А похований він на горі Машук (туди ми піднімемося після Ельбрусу), згідно із заповітом, щоб бачити перед собою Ельбрус і Казбек.

... Олександр везе мене в Єсентуки, де я повинна пересісти в машину Олексія і відправитися в долину Джил-Су. Дорогою розповідає про місцеві вірмен, які займають цілі квартали, тримають ресторани, навіть площа в П'ятигорську носить ім'я Вазгена. Каже, що до поїздки до Вірменії у нього була інша думка про цю нації - адже в Росії вони поводяться дещо інакше, і тільки в країні Айка Олександр побачив, які теплі, гостинні, чуйні вірмени.

... З Олексієм за кілька годин доїхали до Джил-Су. Сюди, до джерел, їдуть люди лікуватися, тому влітку всі передгір'ї всіяне наметами, навколо яких ходять корови-злодійки. Так-так, вони вже набили руку на грабежах: рогами підхоплюють намет, в зуби - пакет з харчами - і геть від "місця злочину". І намет зіпсована, і продукти поблизу не купиш, потрібно проїхати кілька десятків кілометрів ...

У цьому районі є справжнісінький Калинів Міст і річка Смородина. Кажуть, що десь тут є ворота з Яви в нав, тобто з нашого світу в загробний. На жаль, міст в травні ще обледенів і пробратися туди не представляється можливим, а нам затемна потрібно дістатися до галявини Еммануеля (2550 м) - одного з першопрохідців на гору.

4 травня. День перший. На галявині Емануеля кілька наметів. Тут виривається з-під землі Білий струмок з дуже смачною водою, на якому ми готуємо чай і варимо кашу. З ночі зарядив дощ, погрожуючи зіпсувати весь день.

І тільки до 13.00 вдалося вибратися з намету, згорнути її, мокру, і відправитися на наступну точку - німецький аеродром. Так-так, той самий загадковий німецький аеродром на Ельбрусі, про існування якого досі точаться суперечки.

Це практично рівна місцевість розміром кілометр на два. Місцеві старожили розповідають, що тут приземлялися ворожі літаки ... А в одному місці палицею я «настукала» бункер. Там навіть земля просіла. Місце до сих пір не вивчене. Історик з Нальчика Олег Опришко знайшов один документ в архіві Міністерства оборони - це розвідувальна зведення № 041, датована восени 1942 року. Згідно з документом, гірський майданчик використовувалася німцями, і на ній, майже щодня, здійснював посадку літак «Фокке-Вульф». І неспроста. Гора Ельбрус вважається місцем сили. Гітлер шукав вхід в Шамбалу, щоб стати надлюдиною і володіти світом. Сюди він привозив тибетських лам, яким під час медитацій повинна була відкритися заповітні двері. А завтра ми пройдемо страшне місце, зване Пірамідами, де поховані тибетці - вони, всупереч велінню Гітлера, зберігали мовчання.

Через кам'яних пірамід завжди виривається страшний вітер, що змітає сніг з каменів і все на своєму шляху. Саме тут часто розігрується такий ураган, що важко встояти на ногах. Ніби тут зіткнення вітрів різних напрямків. З мене ж цей ветрюга здере все, що можна здерти, на час я втрачу зір, і тільки сховавшись за камінням в спробі окопатися на час, щоб перечекати буйство стихії, я зможу прийти в себе, щоб далі продовжити шлях. Це буде перше випробування Горою. Ми з Олексієм гідно пройдемо її.

5 травня. День другий. Пройшовши Піраміди, ми вийшли на Місячну галявину, яка теж цілком могла б служити аеродромом, правда, площа менш гладка. Сьогодні ми повинні дійти до висоти 3800, звідки зазвичай йдуть на штурм вершини. По дорозі зустріли чоловіка з Єсентуки, який поділився враженнями: «Давно не було такого суворого травня!» Взагалі сезон на Ельбрусі починається з 1 червня. Особливо з Північної сторони, де інфраструктура практично відсутня. Та й МНС починає свою роботу на горі влітку. Але, між тим, в цьому травні з Півночі було приблизно близько тридцяти, які пройшли всі випробування горою. На мій погляд, хлопці, які зважилися йти з Півночі, - а це, в основному, москвичі, івановці, калужане, Рязанцев, - більш зібрані і відповідальні - вони знають, на що йдуть, тому жертв зі смертельними наслідками та травм тут було менше, на відміну від Південної боку, де один горе-альпініст спробував піднятися на травневий Ельбрус в міському одязі і зірвався з льодовика, отримавши черепно-мозкові травми. Інший же, не розрахувавши час повернення, замерз у вагончику МНС.

... Загалом, минувши Піраміди і пройшовши Місячну галявину, ми почали підніматися на Сивий хребет. Мій супутник, в руках якого був GPS-навігатор, йшов попереду. У нас не було гіда, ми обидва були вперше на Ельбрусі, тому орієнтувалися тільки по навігатору і, звичайно, розпитували рідкісних зустрічаються нам альпіністів, які поверталися з гори. До слова, ті, хто потрапив на висоту 3800 до 1 травня, змогли піднятися на вершину, тому що 1-2 травня було вікно в погоді.

Вітер зі снігом метрів 20 в секунду, поривами - 25 ... Важкі кроки ... Крок за кроком. Вище і вище. І раптом ... перед очима, в глибині купи каміння на Сивому хребті, лик ... Миколи Чудотворця.

Ікона, висохле, вся понівечена ... Як тут не помолитися ?! Як не подякувати Богові, після пережитого на Пірамідах ?! Потім мені розповіли хлопці, що ця ікона стоїть там давно, правда, бачить її не кожен восходитель, ніби вона не кожному є. Мені пощастило…
Просуваючись вперед, ми орієнтувалися на висоту, тому йшли вище і вище, не оминаючи хребти, чого, втім, можна було не робити. Але коли ти йдеш на сходження, кожен втрачений метр крає душу. У підсумку ми вийшли на високу морену, з якої відкрився вид на Східну і Західну вершини, кілька будиночків, наметів і вагончиків МНС.

Звідси можна було орієнтуватися, що робити далі. Тут стався неприємний випадок. Скажу вам, дуже рідкісний випадок. Погода погіршувалася. Ніч загрожувала бути катастрофічною. Вижити в наметі при такому урагані, тим більше що моя палатка далеко не зимова і далеко не добротна, щоб вистояти при поривах вітру до 40-45 метрів в секунду, здавалося нереальним. Так ось, стоїмо ми на морені, під нами крутий схил з сипуха, праворуч з будиночка, іменованого хатиною Олейникова, виходить хлопець. Гукає його, мовляв, в будиночку місце є? "Є!" - кричить він. Запитуємо: "А як до вас дістатися?" Він, нібито знущаючись, показує на обрив: "Так ось так і йдіть!" Ми, оцінивши ухил, що посилюється вітер, втома після довгого шляху та й світловий день вже був за горами, продовжуємо діалог, не рухаючись з місця: "А скільки коштує?" Хлопець від хатини Олейникова кричить: "Ідіть сюди - поторгуємось!" Тут нічого не залишалося, як вилаятися в відповідь. Ми вирушили до вагончика МНС. Там хлопці розповіли, якою важкою була попередня ніч - багато намети порвало, речі пораскідало. Так що там речі - людей відносило. Тому вони розкрили вагончики МНС, щоб сховатися там. Ми ж все-таки вирішили ризикнути і вже в темряві розбили намет на морені, розчистивши майданчик від каменів і вирівнявши її льодорубами. Як важко було зігрітися ... Включили пальник. Вогонь в наметі гудів, від поривів вітру не те що колихався, а виривався. Намет ламало. Навіть стіна з каміння, викладена з трьох сторін нашого будиночка, не допомагала. Порадившись, вирішили, завалити намет камінням (зібрати її при такому холоді і вітрі не представлялося можливим) і рушити до штурмовому табору "Теплий стан", який від нас був приблизно в кілометрі. До слова, це єдиний табір на цій висоті, де є піч.

Я вже не можу сказати, скільки часу ми йшли до нього, пробираючись крізь морок, бурю, провалюючись по пояс в сніг. Ми повинні були, як то кажуть, кров з носу дійти - іншого варіанту вижити в цю ніч не було. Коли я дійшла до табору, моє обличчя було вкрите шаром снігу, а з носа йшла кров.
Відкрили двері, війнуло теплом. Господиня Анжела прийняла мій важкий рюкзак, налила чай з "айсбергів". На цій висоті в цей час року немає води, тому чай ми пили, розтоплюючи сніг. Айсберги плавали в каструлі на грубці, поступово перетворюючись в воду. Сиділи мовчки при свічках. Розмовляти було неможливо. Вогонь з печі виривався і сичав, як дракон, вітер стрясав трубу.

6-7 травня. Третій і четвертий дні.
Два дня продовжував шаленіти ураган. Вітер 40-45 метрів в секунду. Альберт, один з гідів в таборі, періодично зв'язувався зі своєю дружиною, яка працює на Південному схилі, щоб дізнатися прогноз. Виявляється, всі прогнози зазвичай даються на Південь, а ось з Півночі - немає, тому доводилося орієнтуватися на південні прогнози і плюсовать північний фактор. На цьому схилі завжди дме західний вітер, але якщо раптом подує східний - біди не минути. Будиночок стрясало. Анжела розповіла, як одного разу оператор стільникового зв'язку вирішив тут вишку встановити. З їх команди дісталися лише двоє осіб, а в ніч розігрався ураган, який з одного краю просто піднімав будиночок, приводячи в жах «сотовиков». Зараз будиночок стоїть на розтяжках і більш стійкий до ураганів.

В один із днів ми для акліматизації піднялися метрів на двісті і спустилися. Москвичі відчували легкі ознаки «горняшка». Анжела виміряла мені тиск: воно, як і пульс, було в нормі, як і на рівнині. Напевно, моє проживання в Вірменії наклало свій відбиток, та й організм пам'ятав недавнє сходження на Арагац.
Два дня топили айсберги, купалися в снігу, вибігаючи босоніж з будиночка.

Француз Ерік, який вирішив пройти 7 вершин, починаючи з Ельбрусу - найвищої вершини Росії, був просто в жаху. «Ці дивні російські», - твердив він, бігаючи з фотоапаратом і намагаючись зафіксувати страшну картину, як напівголі і напівзамерзлі руси граються в снігу. Але потім з'ясувалося, що і у самого француза коріння з ... Одеси, звідки в 1905 році бігли його прадід і прабабуся в пошуках кращої долі. І, згадавши своє коріння, Ерік теж наважився скупатися в снігу, але ... французький раціоналізм зупинив його. «Після обіду я не купаюся», - сказав він і завалився спати. Підсумком утримання від снігових процедур стала застуда - захворівши, Ерік вже не став відмовлятися від дієвої "народної медицини", на загальне захоплення, він "долучився" до горілки в будинку єгеря, коли ми вже спустилися.

8 травня. П'ятий день. Чекати у гори погоди вже не було можливості. Дата вильоту підганяла. Тому з ранку п'ятого дня ми вирушили до скель Ленца (4600-4900 метрів).

Вершина нам явно не світила. Згідно з прогнозами, погода збиралася покращитися лише після 15 травня. Вітер з ранку трохи стих - близько 10-15 метрів в секунду, небо ясне.

Але на вершині бушувала стихія, збираючи з "шапки" сніг.
Доріжок з ранку ніхто не протоптав. Ми йшли першими, потопаючи в снігу. Десь з 4000 метрів снігу стало набагато менше - тут він не затримується, його здуває вітер, - почалася зона тріщин, а потім льодовиків. Такий лід називають пляшковим.

Він гладкий, як скло, і дуже небезпечний, якщо враховувати ухил приблизно в 30-40 градусів.

Йшли в "кішках", зв'язавшись однією мотузкою.

Тріщини в цьому місці називають "трупосборнікамі": скількох вони поглинули! Зірвавшись з льодовика, шансів вижити практично немає. Вітер посилювався, досягаючи метрів 20-25 в секунду. Спасибі ветерану вірменського альпінізму, рятівнику загону «Спітак» Володимиру Сарояном, який перед від'їздом перевірив моє спорядження і забракував пухову куртку RedFox без капюшона. Він приніс для мене свою радянську пушок, сказавши: «Саме в таких радянські альпіністи піднімалися на найвищі гори, а цю курта побувала на Ельбрусі в серпні 1989 року!» У своїй б куртеночке я точно промерзла б ...
Дійшли до скель Ленца.

Це був наш маленький подвиг до 9 травня, до 70-річчя Великої Перемоги.

Розгорнули прапори і вимпели своїх організацій. Я - газети "Новий час", журналу "Вірменія Туристична" і, звичайно ж, Комітету ветеранів Великої Вітчизняної війни Вірменії. На скелях - таблички з іменами загиблих альпіністів.

У кожного свій шлях і свій подвиг.
Залишатися тут довго неможливо, з кратера виривається суворий чорний вітер зі снігом, огинаючи кам'яні брили, де ми причаїлися, він загрожує забрати нас разом з рюкзаками. Нас турбують три рюкзака з килимками, заховані під скелями.

Хто ж тут вирішив заночувати? Коли пішли? Повернулися чи? Ніяких ознак життя навколо. Під скелями валяється сходи. Це в минулому році хлопці занесли її сюди, щоб висоту 5621 зробити на два метри вище. Тобто - 5621 + 2!

Погода погіршувалася. Залишатися в таборі не було сенсу. Чи зможемо завтра спуститися вниз ?! Тому вирішили відразу йти вниз, без відпочинку. На зворотному шляху роздали залишилися газові балони - вони потрібніші тим, хто вирішив залишитися на горі, та й нам легше. За спиною з гулом зійшла лавина ... Ні, все-таки лавінка, інакше я б зараз не писала ці рядки.

Ерік і Альберт спустилися на лижах, ми, навантажені рюкзаками по 20-25 кг, потопали на своїх двох до галявини Емануеля, звідки на наступний день спустилися в Джил-Су і поїхали до П'ятигорська. А в П'ятигорську нас чекали гора Машук, посиденьки в компаніях альпіністів, перегляди фотографій і фільмів з сходжень, зустрічі в Кавказькому гірському суспільстві і багато іншого, вже земне, аж ніяк не "високе", але знову ж таки пов'язане з горами.

Автор Олена Шуваева-Петросян. Фотографії автора. Спеціально для журналу «Цікавий світ».

Електронне ЗМІ «Цікавий світ». 18.05.2015

Як тут не помолитися ?
Як не подякувати Богові, після пережитого на Пірамідах ?
Гукає його, мовляв, в будиночку місце є?
Запитуємо: "А як до вас дістатися?
Quot; Ми, оцінивши ухил, що посилюється вітер, втома після довгого шляху та й світловий день вже був за горами, продовжуємо діалог, не рухаючись з місця: "А скільки коштує?
Хто ж тут вирішив заночувати?
Коли пішли?
Повернулися чи?
Чи зможемо завтра спуститися вниз ?